Tjänsteansvarig inom PaaS och Automation

Rekryterare
Skatteverket
Plats
Solna (Kommun), Stockholm
Annonserat
den 19 mars 2019
Stängs
den 12 april 2019
Anställningsform
Tillsvidare
Sysselsättning
Heltid

IT-avdelningen, Enheten för gemensam it-service

Är du en tjänsteorienterad person? Drivs du av att arbeta med utveckling, förvaltning och leverans av infrastrukturtjänster som har påverkan på samhällsutvecklingen? Vill du få arbetslivserfarenhet från en av Sveriges största myndigheter? Då kan detta vara tjänsten för dig!

Om jobbet 
I rollen som tjänsteansvarig ansvarar du för hantering av utveckling och avveckling av tjänster inom tjänsteområdet. Du kommer arbeta med framtagande av roadmaps och hantering av livscykelplaner i syfte att säkerställa att våra tjänster utvecklas i linje med våra kunders kortsiktiga- och långsiktiga behov. Du kommer som tjänsteansvarig verka aktivt för kontinuerliga förbättringar i leveransen av dina tjänster, ha ansvar för budget och ekonomisk uppföljning av tjänster samt tjänstekalkylering.  Självklart kommer du även ha ett nära samarbete med övriga tjänsteansvariga, kundansvariga och arkitekter. 

Vår tjänsteportfölj består av följande tjänsteområden; PaaS, IaaS, It-arbetsplats, Automation, ITSM, Säkerhet & arkitektur samt drift, och fler är under framtagande då vi går mot en tjänsteorienterad organisation. Du erbjuds därför en utvecklande miljö där du arbetar tillsammans med kunniga kollegor inom ditt och andras yrkesområden. Det gör att du breddar din egen kompetens samtidigt som du delar med dig av dina kunskaper till andra. Vi erbjuder flexibel arbetstid och det är en självklarhet för oss att du ska ha balans mellan arbete och fritid.

Skatteverkets it-avdelning är en av Sveriges största med närmare 800 medarbetare. Vi ansvarar för utveckling, drift, förvaltning och underhåll av Skatteverkets it-system och finns på sex orter; Göteborg, Solna, Visby, Västerås, Umeå och Östersund.

Du kommer vara placerad på vårt huvudkontor i Solna på tjänstestyrningssektionen på enheten för gemensam IT service (GITS). Sektionen har för närvarande sju medarbetare.

Om dig 
För att göra ett bra jobb och trivas hos oss på Skatteverket behöver du vara lyhörd, tänka nytt och ta ansvar. Du ska också leva upp till vår medarbetarpolicy.

I det här jobbet ska du ha:

  • god förmåga att samverka
  • god förmåga till kommunikation i både tal och skift
  • ett agilt och målorienterat arbetssätt. 

Du ska även ha:

  • utbildning inom relevant teknikområde eller minst två års aktuell och relevant erfarenhet
  • erfarenhet av tjänsteansvar och proaktivt förbättringsarbete
  • erfarenhet av att kravställa externa leverantörer
  • god förståelse för teknik.

Det är önskvärt att du har en eller flera av följande erfarenheter; ledarskap, av att arbeta med utveckling av it-infrastrukturtjänster, av budgetering och ekonomisk rapportering, av utveckling av nyckeltal (KPI), av uppföljning med stöd av nyckeltal (KPI), av IT Service Management, av drift och förvaltning och/eller av it-infrastruktur och mjukvara.

Bra att veta 
Anställningen är tillsvidare och kan inledas med provanställning i sex månader.

Arbetsuppgifterna är placerade i säkerhetsklass och vi kommer att genomföra en säkerhetsprövning med registerkontroll före beslut om anställning. Du måste vara svensk medborgare för att bli aktuell för det här jobbet.

På skatteverket.se/jobb kan du exempelvis läsa om vårt uppdrag och inriktning, fördelarna med att jobba hos oss och hur det går till när du söker våra jobb.

Välkommen med din ansökan!

Skatteverkets uppdrag är att bidra till att säkra finansieringen av den offentliga sektorn, bidra till ett väl fungerande samhälle och att motverka brottslighet. Vi skapar förtroende genom att vara lyhörda och ge alla ett bra bemötande. Genom att använda digitaliseringens möjligheter vill vi underlätta för privatpersoner och företag i deras vardag. Tillsammans gör vi samhället möjligt.

Anställningsform Tillsvidareanställning Anställningens omfattning Heltid Tillträde Enligt överenskommelse Löneform Individuell lönesättning Antal lediga befattningar 1 Sysselsättningsgrad 100 Ort Solna Län Stockholms län Land Sverige Referensnummer 2019/47 Kontakt

  • Annika Söderlund, Sektionschef, 010-5723249
  • Anna Siecke, Hr-konsult, 010-5747821

Facklig företrädare

  • Sonja Öhrbecker, SACO, 010-574 88 46
  • Jeanette Forsgren, ST, jeanette.forsgren@skatteverket.se

Publicerat 2019-03-15 Sista ansökningsdag 2019-04-12

Liknande jobb

Liknande jobb