Svenska kraftnät söker en Informationsfö­rvaltare

Plats
Sundbyberg (Kommun), Stockholm
Annonserat
den 12 juli 2019
Stängs
den 15 augusti 2019
Anställningsform
Tillsvidare
Sysselsättning
Heltid

Vill du också arbeta i en utvecklande miljö där du blir en viktig länk i en samhällsviktig verksamhet? Svenska kraftnät äger anläggningar som levererar nytta till det svenska samhället. Nu söker vi en informationsförvaltare som vill vara med och bygga upp förvaltningen av vår viktiga anläggningsinformation.

Svenska kraftnät ska införa en tydlig informationsförvaltning för all information om våra anläggningar. För det söker vi en förvaltare. Tjänsten är ny och innebär möjlighet att utveckla, implementera och förvalta en styrmodell, i nära samarbete med verksamheten och IT-förvaltningen.

Tjänsten kommer att tillhöra enheten Förvaltningsutveckling som består av 11 personer. Enhetens övergripande ansvar är att utveckla det sätt som Svenska kraftnät förvaltar sina ledningar, stationer och kablar.

Tjänsten är placerad på vårt huvudkontor i Sundbyberg.

Dina arbetsuppgifter
I rollen som informationsförvaltare kommer du främst att ansvara för att utveckla och följa upp en flerårig plan för införande av informationsförvaltning för anläggningsinformation. Du kommer även ansvara för att implementera delar av planen. Vidare kommer tjänsten bland annat innefatta att: 
> Utveckla och implementera ett delegerat informationsägarskap med roller och ansvar inom divisionen
> Handla upp och följa upp eventuella konsulter och leverantörer som behövs för att utveckla och implementera informationsförvaltning

Rollen innebär många möjligheter till utveckling och att bygga upp en fungerande modell, tillsammans med kunniga kollegor.

Din bakgrund 
Du ska ha en akademisk examen och utbildning inom informationsmodellering eller motsvarande kompetens förvärvad på annat sätt. Du talar och förstår svenska och engelska i tal och skrift. Vidare har du:
> Erfarenhet inom informationsmodellering och informationsarkitektur 
> Erfarenhet av ledande roller, som t ex projektledning av komplexa projekt eller förvaltningsledare

Vi ser även gärna att du har:
> Erfarenhet av arbete med förvaltningsmodell, t ex PM3
> Erfarenhet av att driva förändringsprojekt

Dina personliga egenskaper
För att lyckas i rollen behöver du kunna ta initiativ och vara drivande. Du har lätt för att kommunicera och skapa nya relationer då denna roll innebär många kontaktytor i organisationen. Du kan få med dig andra på ett smidigt sätt.

Vi lägger stor vikt vid dina personliga egenskaper.

Vill du veta mer, kontakta gärna rekryterande chef Erica Niemi, tel. nr. 010-475 86 23 alternativt rekryteringsspecialist Josefina Blomquist, tel. nr. 010-475 88 17. Fackliga representanter är Erik Böhlmark, SACO, tel. 010-475 86 14 och Stefan Ekberg, ST, tel. 010-475 82 91. Du når oss också via e-post: fornamn.efternamn@svk.se.

Välkommen med din ansökan senast den 15 augusti. 

Vårt erbjudande till dig
På Svenska kraftnät händer det mycket - vi är en organisation i förändring. Vi har som mål att bli branschens attraktivaste arbetsgivare. För att nå vårt mål arbetar vi alla utifrån ett personligt ledarskap. Du erbjuds god möjlighet till balans mellan arbete och privatliv, goda förmåner och mycket mer. Som medarbetare hos oss blir du en del i en samhällskritisk organisation där vi värdesätter och strävar efter hög kollektiv intelligens. Det är med samarbete och effektivitet som vi ska uppnå vår vision om att bli ledande för en säker och hållbar elförsörjning.

Svenska kraftnät arbetar för att främja mångfald och motverka diskriminering och ser gärna sökanden med olika bakgrund och erfarenheter till våra rekryteringar. Då vi arbetar med samhällsviktig verksamhet är anställningen säkerhetsklassad och svenskt medborgarskap krävs. Säkerhetsprövning med registerkontroll kommer att genomföras före anställning. Med anställning följer en skyldighet att krigsplaceras.

Liknande jobb

Liknande jobb