Software Asset Manager

Plats
Solna (Kommun), Stockholm
Annonserat
den 15 februari 2021
Stängs
den 8 mars 2021
Anställningsform
Tillsvidare
Sysselsättning
Heltid

Vill du arbeta med programvarutillgångar och effektivisering av SAM-processer genom hela livscykeln på Säkerhetspolisens IT- och teknikavdelning? Vill du dessutom ingå i ett team med stort engagemang, mycket arbetsglädje och som har högt förtroende och tillit till varandra, då ska du söka tjänsten som Software Asset Manager hos oss.

Ort: Stockholm
Sista ansökningsdag: 2021-03-08
Referensnummer: 2021-1482

Säkerhetspolisen arbetar med att förebygga och avslöja brott mot Sveriges säkerhet, bekämpa terrorism och skydda den centrala statsledningen. Våra motståndare följer inte regler eller givna mönster. Därför tar vi ingenting för givet och förväntar oss det bästa från varandra, varje dag. För att alltid kunna ligga steget före förstärker vi oss nu inom IT och teknik.

Ditt uppdrag

Som Software Asset Manager (SAM) kommer du att arbeta med livscykelhantering och dokumentation av programvarutillgångar, licenser och accesser. I livscykelhanteringen ingår det att optimera och effektivisera SAM-processer och rutiner för inventering och spårning av programvarutillgångar.

Du kommer att assistera i att granska slutanvändaravtal (EULA) och licensvillkor på både svenska och engelska, vilket innebär att det är en fördel om du innehar djupare kunskap om olika licensmodeller inom klient-, server- och utvecklarmiljöer. Som SAM kommer du vara kontaktpersonen mot större leverantörer och agera rådgivande inom myndigheten gällande införskaffning av licenser, programvara och uppdateringar.

Du kommer att samarbeta nära SAM, HAM och produktägare, men också med övriga medarbetare på IT- och teknikavdelningen, inköpsfunktionen och jurister. Tillsammans arbetar vi för en ändamålsenlig IT-miljö för alla våra medarbetare med stort fokus på säkerhet och compliance.

Resor i tjänsten kan förekomma.

Din kompetens

Vi söker dig som har flerårig erfarenhet inom Software Asset Managementområdet och som har gymnasieexamen. Du har vana att dokumentera i olika system och ta fram beskrivningar och processer. För att passa i rollen har du även god förmåga att kommunicera på svenska och engelska, både i tal och skrift.

Meriterande för tjänsten är om du har erfarenhet inom ITAM, SAM, HAM eller motsvarande. Har du eftergymnasial utbildning eller högskoleexamen inom IT/Teknik och B-körkort samt innehar djupare kunskap om olika licensmodeller inom klient-, server- och utvecklarmiljöer är även det meriterande. Andra fördelaktiga meriter är om du har vana att tolka slutanvändaravtal (EULA) och licensvillkor på både svenska och engelska. Har du dessutom grundläggande kunskap kring LOU och LUFS är det en fördel.

Dina egenskaper

Dina personliga egenskaper värdesätts högt och vi söker därför dig som är serviceinriktad och kommunikativ. Du är drivande och aktiv i ditt arbete, men också strukturerad och metodisk. För att passa i rollen behöver du även vara initiativrik och ödmjuk.

Om Säkerhetspolisen

Säkerhetspolisen skyddar Sverige och demokratin, medborgarnas fri- och rättigheter och den nationella säkerheten. Därför finns det många olika yrken och kompetenser hos oss. Vi samarbetar och lär av varandra. Lagarbetet behövs för att förstå och hantera komplexiteten i vårt uppdrag. Vi har cirka 1 400 medarbetare och tillsammans arbetar vi mot Säkerhetspolisens vision, ”Ett säkert Sverige”.

Huvudkontoret ligger i Solna med verksamhet över hela landet.

Om Säkerhetspolisen

Säkerhetspolisen värdesätter de kvaliteter som mångfald tillför verksamheten, och vi eftersträvar en jämn könsfördelning.

Anställningsvillkor

Tillsvidareanställning som inleds med sex månaders provanställning. Vi tillämpar individuell lönesättning.

Svenskt medborgarskap är ett krav, då anställning vid Säkerhetspolisen innebär placering i säkerhetsklass. Ett krav för anställning är godkänt resultat i säkerhetsprövningen med registerkontroll, som genomförs i enlighet med säkerhetsskyddslagen. Vi ställer höga krav på våra medarbetares säkerhets- och sekretessmedvetande. Med anställning följer en skyldighet att krigsplaceras.

Kontaktpersoner

Vill du veta mer om tjänsten är du välkommen att ringa rekryterande chef, tfn 010-568 81 85. För information om rekryteringsprocessen, kontakta HR-enheten, tfn 010-568 70 06.

Fackliga företrädare: Polisförbundet, tfn 010-568 71 29, SACO, tfn 010-568 70 04 och ST, tfn 010-568 70 02.

Ansökan

Din ansökan ska innehålla CV, personligt brev samt ifyllt försättsblad. Samtliga handlingar ska vara i MS Word- eller pdf-format. Obs! Spara försättsbladet på din dator innan du fyller i och bifogar det.
Försättsblad för ansökanPDF (pdf, 571.1 kB)

I ditt personliga brev och CV vill vi att du beskriver på vilket sätt du uppfyller våra efterfrågade krav. Märk din ansökan med referensnummer 2021-1482 Om du skickar e-post, ange även referensnummer i ämnesraden.

E-post: sakerhetspolisen@sakerhetspolisen.se

Postadress:
Säkerhetspolisen
Registratorsexpeditionen
Box 12312
102 28 Stockholm

Observera att ansökan inklusive bilagor ska skickas direkt till oss, inte via en länk.
Ansökan ska ha kommit in senast 2021-03-08.

Personuppgifterna du angivit i din ansökan behandlar vi enligt EU:s dataskyddsförordning. Information om behandling av personuppgifter i samband med rekrytering vid SäkerhetspolisenPDF (pdf, 652.2 kB)

Övrig information

Du bör inte berätta att du sökt tjänst hos Säkerhetspolisen för andra personer än dina närmast berörda. Anledningen till att vi ber dig vara återhållsam med informationen är att det finns tjänster vid Säkerhetspolisen som omfattas av sekretess.

I denna rekrytering kan vi komma att använda arbetspsykologiska tester som en del i processen.

Inför denna rekrytering har vi redan gjort vårt val av annonseringskanaler. Vi undanber oss därför samtal från externa rekryteringsföretag och annonsförsäljare.

Liknande jobb

Liknande jobb