Polismyndigheten

Gruppchef till Sevicedesk

Rekryterare
Polismyndigheten
Plats
Stockholms län
Annonserat
den 1 mars 2021
Stängs
den 12 mars 2021
Ref:
A122.855/2021
Anställningsform
Tillsvidare
Sysselsättning
Heltid
Arbetsplatsbeskrivning

På it-avdelningen skapar vi nytta för polisen genom en hög utvecklingstakt med god kvalitet. Polismyndigheten är Sveriges största myndighet, med ca 33 500 anställda, och myndighetens it-avdelning är en av de största i Sverige, med ca 960 anställda. Som anställd på it-avdelningen är du delaktig i ett viktigt samhällsuppdrag och har möjlighet att göra skillnad på riktigt.

Servicedesks uppdrag är första linjens support till Polismyndighetens samtliga användare. Vi är uppdelade i fyra grupper och tillhör sektionen Servicedesk under enheten IT-kundservice. Tre grupper arbetar i huvudsak med telefonsupport och webbärenden. Den fjärde gruppen ansvarar för incident- och problemhantering och kunskapsansvar för övriga sektionen.

Sektionen Servicedesk består av drygt 50 anställda medarbetare och ett antal resurskonsulter. Servicedesken är tillgänglig dygnet runt, årets alla dagar och är avgörande för att brott ska klaras upp, att brottsligheten ska minska. Sektionen ansvarar även för felsökningsarbete och informationsspridning vid större driftstörningar i Polisens IT-system. Den tar fram såväl tillfälliga- som permanenta lösningar på problem och underhåller rutinbeskrivningar.

Nu söker vi en gruppchef till en av våra grupper.

Arbetsbeskrivning

Som gruppchef för en av grupperna har du ansvar för att leda, samordna och följa upp din grupps arbete. Detta kan innebära att du i perioder arbetar utanför kontorstid. Du kommer arbeta tillsammans med övriga gruppchefer arbeta med att utveckla verksamheten inom Servicedesk och enheten IT-kundservice.

Som gruppchef för Servicedesk:

ska du
  • inom ramen för ditt ansvarsområde ansvara för att verksamhetens uppdrag utförs
  • tillsammans med dina medarbetare verka för verksamhetens långsiktiga förändrings-och utvecklingsarbete
  • driva en effektiv kundservice och arbeta nära andra delar av organisationen för att möjliggöra detta
  • ingå i Servicedesk ledningsgrupp
  • ansvara för såväl utvecklingssamtal som lönesamtal/lönesättande samtal för dina medarbetare
  • ansvara och verka för en miljö som stimulerar till samarbete, kreativitet och ständiga förbättringar
  • företräda hela Polismyndigheten både externt och internt och arbeta för att stärka förtroendet för polisverksamheten

är du
  • verksamhetsansvarig genom dina medarbetare når du goda resultat som ger önskvärda effekter
  • arbetsgivare du påverkar och tar ansvar för arbetsgivarpolitiken samt tillämpar den för verksamhetens bästa
  • ledare utifrån uppdraget coachar, motiverar, stödjer och skapar du förutsättningar för dina medarbetare att nå sin fulla potential


Kvalifikationer

Som gruppchef för Servicedesk:

har du
  • minst tre års erfarenhet av att har arbetat som direkt chef med personalansvar under den senaste femårsperioden
  • minst ett års erfarenhet av att, med goda resultat, ha arbetat mål- och resultatinriktat för såväl hela verksamhetsuppdraget som det egna ansvarsområdet, inom kundservice eller motsvarande
  • erfarenhet av att framgångsrikt leda eller driva större förändrings-och utvecklingsarbeten, gärna inom service
  • eftergymnasial utbildning som arbetsgivaren bedömer lämplig, exempelvis akademisk examen eller motsvarande
  • erfarenhet av att leda arbete inom kundservice, gärna inom it-servicedesk/it-tekniker eller motsvarande (meriterande)
  • erfarenhet av att delta i/driva samverkan med aktörer inom/utanför den egna organisationen (meriterande)
  • erfarenhet av att vara chef i motsvarande myndighet (meriterande)
  • ingått i ledningsgrupp eller motsvarande ledningsforum (meriterande)
  • chefs- och ledarutbildning (meriterande)

besitter du
  • mycket god kommunikativförmåga i tal och skrift på svenska
  • förmågan att sätta mål och uppnå resultat som leder till effektivt arbete och mycket god service
  • förmåga och vilja att initiera, motivera, driva och leda förändring utifrån såväl ett utifrån- som ett inifrånperspektiv
  • förmåga att tillvarata medarbetarnas potential i utveckling av verksamheten
  • förmåga att på ett pedagogiskt sätt förmedla mål, och syfte samt skapa förutsättningar för att medarbetarna och verksamheten uppnår detta

När vi anställer kommer vi att lägga stor vikt vid personliga egenskaper och ledarskapsförmågor. Som en del i urvalsprocessen kommer tester att användas.

Kontaktpersoner

Information om uppdraget lämnas av rekryterande chef, Marita Rendert 010-563 70 37.

Information om rekryteringsprocessen lämnas av HR-konsult, Annica Karlsen 073-072 70 69.

Fackliga företrädare

Facklig information lämnas av:

Fredrik Bergh, SACO, tfn 010-563 91 37

Sofia Ask, Polisförbundet, tfn 010-563 87 10

Johan Gertz, Fackförbundet ST, tfn 010-56 770 92

Karna Tillheden, SEKO Polisen, tfn 010-561 66 27

Övrig information

Anställning

Tillsvidareanställning med ett förordnande för befattningen om fyra år med möjlighet till förlängning.

Arbetstidsförläggning: Planerat schema, där arbetstid utanför kontorstid förekommer.

Anställningen inleds med 6 månaders provanställning.

Anställningen avser anställning som Handläggare med funktion som gruppchef för Servicedesk grupp 2 vid Polismyndigheten.

Säkerhetsklassning

Vi ställer höga krav på våra medarbetares säkerhets- och sekretessmedvetenhet. Säkerhetsprövning med registerkontroll enligt säkerhetsskyddslagen (2018:585) genomförs innan beslut om anställning fattas. I vissa fall krävs svenskt medborgarskap. Med anställning följer en skyldighet att krigsplaceras. Läs mer om krigsplacering och säkerhetsprövning under https://polisen.se/krigsplacering samt https://polisen.se/sakerhetsprovning

Ansökan

Välkommen med din ansökan bestående av motiverande personligt brev och CV (inga betyg eller intyg) senast den 11 mars 2021 via e-post till jobb.na@polisen.se . Vi tar endast emot bilagor i pdf- eller doc-format. Märk din ansökan med ref.nr. A122.855/2021 i mailets ärendemening. Har du skyddade personuppgifter, referenser eller liknande information som du själv bedömer som skyddsvärd rekommenderar vi dig att du kontaktar ansvarig HR-konsult, Annica Karlsen 073-072 70 69.

Polismyndigheten kommer att behandla dina personuppgifter i enlighet med reglerna i EU:s dataskyddsförordning (2016/679) och annan tillämplig dataskyddsreglering. Du kan läsa mer om vår hantering av personuppgifter på www.polisen.se/personuppgifter/rekrytering

Din intresseanmälan är en offentlig handling enligt offentlighetsprincipen.

Varmt välkommen med din ansökan!

Läs gärna mer om polisen och vår verksamhet på www.polisen.se .

Sök jobbet

Ansök via e-post

Liknande jobb

Liknande jobb