Polismyndigheten

Strategisk inköpare till IT-avdelningen, placering Stockholm. Ansök senast 19 maj 2021

Rekryterare
Polismyndigheten
Plats
Stockholms län
Annonserat
den 28 april 2021
Stängs
den 20 maj 2021
Ref:
A241.392/2021
Kategori
Övriga jobb
Anställningsform
Tillsvidare
Sysselsättning
Heltid
Arbetsplatsbeskrivning

Som anställd på polisens IT-avdelning är du delaktig i ett viktigt samhällsuppdrag med många spännande verksamhetsområden. Hos oss får du möjlighet att göra skillnad på riktigt. Vi bidrar till polisorganisationens förmåga att kontinuerligt och på ett rättssäkert sätt tillgodose hela Polismyndigheten och dess drygt 32 000 medarbetares behov av produkter och tjänster inom It, vilket är till nytta för användarna och medborgarna.

I dagsläget består It-avdelningen av cirka 900 medarbetare som tillsammans sköter inköp, utveckling, drift och underhåll av It-stödet till myndighetens alla olika verksamhetsområden. Sektionen It-inköp tillhör It-avdelningens kansli med uppdrag att aktivt verka för en effektiv nationell inköpsprocess i syfte att uppnå bästa totalekonomi för Polismyndigheten samt bidra till att polisens övergripande mål uppfylls på ett rättsäkert sätt.

Gruppen It-upphandling inom sektionen It-inköp består idag av nio personer inklusive gruppchef. Gruppen ansvarar för polisens samtliga offentliga upphandlingar och förnyade konkurrensutsättningar inom it- och telefoniområdet som även inkluderar entreprenader inom området, som ett led i realiseringen av verksamhetens mål.

Arbetsbeskrivning

Vi söker nu ytterligare en erfaren strategisk inköpare till vårt starka team. Hos oss på It-inköp får du möjlighet att arbeta med utmanande och intressanta inköpsuppdrag i nära samarbete med den polisiära verksamheten. Vi söker dig som vill vara med och driva polisens inköp inom It och telefoni framåt och tillsammans med resterande team arbeta mot att förbättra och utveckla det It-stöd och verktyg som våra poliser behöver för att kunna ge ökad säkerhet för våra medborgare.

I din roll som strategisk inköpare inom it ansvarar du för att:
  • Ge löpande rådgivning och stötta i inköpsfrågor som erfaren inom området
  • Leda, planera, genomföra och administrera It-upphandlingar och förnyade konkurrensutsättningar från It-ramavtal i enlighet med lagen om offentlig upphandling (LOU) och lagen om upphandling på försvars- och säkerhetsområdet (LUFS).
  • Representera Polisen vid samordnade inköp mellan myndigheter.
  • Genomföra omvärldsanalyser genom marknadsdialoger, Request for Information (RFI) m.m.
  • Delta i, och i förekommande fall, driva behovs- och kravställningsarbetet utifrån ett inköpsperspektiv och ta fram upphandlingsdokument och upphandlingsstrategier samt tidplaner m.m.
  • Genomföra förhandlingar med leverantörer kopplade till inköp.
  • Följa upp och utvärdera genomförda inköpsuppdrag samt delta vid implementation av avtal.
  • Identifiera och driva förbättringsaktiviteter inom det egna verksamhetsområdet samt bidra i inköpsorganisationens utvecklingsarbete, t.ex. införande av kategoristyrning.
  • Vid behov genomföra myndighetsinterna utbildningar i inköpsfrågor.


Kvalifikationer

Vi söker dig som har:
  • Akademisk examen inom juridik, ekonomi eller teknik, alternativt YH/KY-utbildning inom offentlig upphandling eller motsvarande längre utbildning om minst två (2) år som Polismyndigheten anser relevant för arbetet med upphandlingar och förnyade konkurrensutsättningar.
  • Flerårig dokumenterad erfarenhet av att upphandlingsarbete alternativt offert-/försäljningsarbete till offentlig sektor.
  • Goda kunskaper i svenska och engelska, såväl i tal som i skrift

Meriterande

Det är meriterande om du har erfarenhet av
  • Att självständigt genomföra kvalificerade upphandlingar, gärna inom it-och telekomområdet,
  • Att arbeta med metoden kategoristyrning (strategiskt inköp)
  • Offentlig upphandling LOU/LUFS

Personliga egenskaper

För att trivas i och lyckas med arbetet hos oss krävs att du är strukturerad och noggrann i ditt arbete samt har en god förmåga att arbeta såväl självständigt som tillsammans med kollegor. Vi ser vidare att du är någon som tar egna initiativ och är resultatinriktad och drivande i uppdrag, har en god analytisk förmåga och att du behärskar det "inköpsmässiga hantverket" tar vi för givet.

Med tanke på din roll och ansvar är det en förutsättning att du har hög integritet, är prestigelös samt delar med dig av dina kunskaper och erfarenheter.

Vi kommer att lägga mycket stor vikt vid personlig lämplighet.

Kontaktpersoner

Vill du veta mer? Välkommen att kontakta Daniel Arvidsson, chef för It-Upphandling, tfn 073-0673638

Har du frågor gällande rekryteringsprocessen kontakta HR-konsult Daisy Nordin, daisy.nordin@polisen.se , 0730738662

Fackliga företrädare

Facklig information lämnas av: Fredrik Bergh, SACO, tfn 010-563 91 37 ; Sofia Ask, Polisförbundet, tfn 010-563 87 10; Johan Gertz, Fackförbundet ST, tfn 010-56 770 92 Karna Tillheden, SEKO Polisen, tfn 010-561 66 27

Övrig information

Arbetsort: Stockholm, Kungsholmen

Anställningsform: Tillsvidareanställning som inleds med 6 månaders provanställning

Omfattning: Heltid

Arbetstid: Flextid

Tillträde: Enligt överenskommelse

Anställningen kräver svenskt medborgarskap.

Vi ställer höga krav på våra medarbetares säkerhets- och sekretessmedvetenhet. Säkerhetsprövning med registerkontroll enligt säkerhetsskyddslagen (2018:585) genomförs innan beslut om anställning fattas. I vissa fall krävs svenskt medborgarskap. Med anställning följer en skyldighet att krigsplaceras. Läs mer om krigsplacering och säkerhetsprövning under https://polisen.se/krigsplacering och https://polisen.se/sakerhetsprovning

Ansökan

Välkommen med din ansökan i form av CV och personligt brev via e-post till jobb.stockholm@polisen.se senast den 19e maj 2021. I ditt personliga brev och CV vill vi att du beskriver på vilket sätt du uppfyller våra efterfrågade krav och meriter. Märk din ansökan med ref.nr. A241.392/2021 i mailets ärendemening.

Din ansökan är en offentlig handling enligt offentlighetsprincipen.

Vi använder e-rekrytering för att effektivisera och kvalitetssäkra rekryteringsarbetet. Alla dina uppgifter sparas på ditt CV-konto och du kan enkelt logga in och uppdatera dina uppgifter när du vill. Polismyndigheten behandlar de personuppgifter som du lämnar till myndigheten för att kunna handlägga din ansökan på ett effektivt och rättssäkert sätt. Polismyndigheten är enligt 5 kap. 2 § offentlighets- och sekretesslagen (2009:400) skyldig att registrera allmänna handlingar. Dina uppgifter sparas i maximalt två år och kan komma att lämnas ut enligt offentlighetsprincipen. Mer information finns på www.polisen.se/personuppgifter/rattigheter

Har du skyddade personuppgifter, referenser eller liknande information som du själv bedömer som skyddsvärd, registrera dig inte i systemet utan ta kontakt med HR-konsult Alice Andersson, via e-post alice.andersson@polisen.se

Polismyndigheten kommer att behandla dina personuppgifter i enlighet med reglerna i EU:s dataskyddsförordning (2016/679) och annan tillämplig dataskyddsreglering. Du kan läsa mer om vår hantering av personuppgifter på www.polisen.se/personuppgifter/rekrytering

Varmt välkommen med din ansökan senast den 19e maj 2021

Polismyndigheten

Polismyndigheten är Sveriges största myndighet med cirka 32 000 medarbetare. Vi erbjuder dig en arbetsplats som stimulerar till mångfald, kreativitet och personlig utveckling.

Hos oss får du möjlighet att bidra till Polisens uppdrag - att öka tryggheten och minska brottsligheten i samhället. Vi bedriver vår verksamhet enligt vår värdegrund: engagemang, effektivitet och tillgänglighet. Läs gärna mer om polisen och vår verksamhet på www.polisen.se

Sök jobbet

Ansök via e-post

Liknande jobb

Liknande jobb