Polismyndigheten

Uppdragsledare, IT-avdelningen Stockholm

Rekryterare
Polismyndigheten
Plats
Stockholms län
Annonserat
den 21 maj 2021
Stängs
den 15 juni 2021
Ref:
C56167/2021
Anställningsform
Tillsvidare
Sysselsättning
Heltid
Arbetsplatsbeskrivning

Är du redo för en större uppgift?
Att arbeta för Polisen är att skapa trygghet i människors liv varje dag.
It-avdelningen är en gemensam avdelning inom Polismyndigheten. IT-avdelningens främsta uppgift är att tillhandahålla IT-tjänster till hela Polismyndigheten. I uppdraget ingår också att samverka i tekniska frågor med andra rättsvårdande myndigheter inom landet, främst genom det så kallade RIF-samarbetet (rättsväsendets informationsförsörjning) samt att aktivt bidra till det rättsvårdande arbetet inom EU.

Avdelningen ansvarar för att utveckla, förvalta och sköta drift av samtliga Polismyndighetens it-system och därtill hörande it-infrastruktur samt för att införskaffa it-system och it-applikationer och införa dem i Polismyndighetens verksamhet. I uppdraget ingår också ett funktionsansvar för den del av säkerhets- och verksamhetsskyddet som omfattar it- och informationssäkerhet samt signalskydd.

Polismyndigheten har idag samarbeten med flera andra myndigheter som är i behov av myndighetens It-förmåga. IT-avdelningen arbetar nu med att bygga upp en funktion för att strukturera samordning kring externa myndigheter på avdelningen. Funktionen kommer ingå i gruppen It-arbetsplatsleveranser som är en del av sektionen Digital Arbetsplats, men då arbetet kräver tvärfunktionellt arbete inom flera områden så kommer även ett tvärfunktionellt team att skapas.

Arbetsbeskrivning

Som uppdragsledare inom den nya funktionen kommer du ansvara för att säkerställa en enhetlig och fungerande process för hur externa myndigheters behov ska tas om hand och genomföras inom IT-avdelningen. Du skapar en samlad bild över de samarbeten som IT-avdelningen har med andra myndigheter och säkerställa hanteringen kring överenskommelser, tekniska lösningar och ekonomiska faktorer. Rollen kräver ett bra och strukturerat samarbete med flera parter, både inom och utanför myndigheten.

Huvudsakliga arbetsuppgifter:
  • övergripande samordning av ärenden som berör externa myndigheter inom IT- avdelningen
  • följa upp och kvalitetssäkra leveranser på ett strukturerat sätt
  • leda och strukturera olika utredningar inom IT, juridik och administration.
  • bygga långsiktiga relationer både internt och externt
  • Identifiera och driva förbättringsaktiviteter inom området.


Kvalifikationer

KRAV
Vi söker dig som har:
  • Akademisk examen inom juridik, ekonomi eller teknik, alternativt motsvarande förvärvad erfarenhet som Polismyndigheten bedömer som likvärdig
  • Minst tre års dokumenterad arbetslivserfarenhet av att självständigt driva uppdrag inom IT
  • Minst två års dokumenterad erfarenhet av strategisk planering i stora organisationer.
  • Goda kunskaper i svenska såväl i tal som i skrift
  • Goda kunskaper i engelska såväl i tal som i skrift


MERITERANDE
Följande är meriterande:
- erfarenhet av arbete med juridisk dokumentation och frågeställningar
- Förståelse/kunskaper om IT-infrastruktur
- erfarenhet av att driva förbättringsaktiviteter i ditt arbete
- erfarenhet av att självständigt driva komplexa uppdrag i en större organisation

PERSONLIGA EGENSKAPER
Vi söker dig som:
- är mycket duktigt på att kommunicera på ett pedagogiskt och diplomatiskt sätt
- Har god förmåga att arbeta såväl självständigt som tillsammans med kollegor
- tar egna initiativ och är resultatinriktad och drivande i uppdrag
- har en god analytisk förmåga
- har hög integritet
- är prestigelös

Vi vill att du brinner för att få team att fungera, skapa struktur, har energi och motivation och som själv hugger i när det behövs. Vidare söker vi dig som är proaktiv och har ett serviceinriktat samt lösningsorienterat förhållningsätt till verksamheten, kollegor, chefer och andra som berörs.

Vi kommer att lägga stor vikt vid dina personliga egenskaper.

Kontaktpersoner

Rebecka Wåglund Produktägare och gruppchef rebecka.waglund@polisen.se Silvia Toth HR Konsult Silvia.toth@polisen.se

Fackliga företrädare

Fredrik Bergh, SACO, tfn 010-563 91 37 Sofia Ask, Polisförbundet, tfn 010-56 38710 Johan Gertz, Fackförbundet ST, tfn 010-56 77 092 Karna Tillheden, Seko Polisen, tfn 010-56 16 627

Övrig information

Placeringsort: Stockholm

Ansökningar till denna befattning kommer endast tas emot via Polismyndighetens rekryteringssystem Visma Recruit.

Har du skyddade personuppgifter, referenser eller liknande information som du själv bedömer som skyddsvärd rekommenderar vi dig att du skickar din ansökan uppmärkt med annonsens referensnummer via papperspost till adressen: Polismyndigheten, Registratorskontoret, 106 75 STOCKHOLM, eller kontakta ansvarig HR-konsult.

Om du vill komplettera din ansökan vänder du dig till ansvarig HR-konsult.

En anställning hos Polismyndigheten kan komma att inledas med en provanställning om sex månader.

Polismyndigheten är Sveriges största myndighet. Vi erbjuder dig en arbetsplats som stimulerar till mångfald, kreativitet och personlig utveckling.

Hos oss får du möjlighet att bidra till Polisens uppdrag att öka tryggheten och minska brottsligheten i samhället. Vi bedriver vår verksamhet enligt vår värdegrund: engagemang, effektivitet och tillgänglighet. Som medarbetare inom polisen agerar du för likabehandling. Det är en förutsättning för rättssäkerhet, rättstrygghet och för polisens legitimitet i samhället. Som företrädare för polisen respekterar du allas lika värde och skapar förtroende för polisen.

Läs gärna mer om polisen och vår verksamhet på www.polisen.se

Varmt välkommen med din ansökan!

Vi undanber oss samtal från dig som vill sälja annons- och rekryteringstjänster.

Sök jobbet

Ansökan sker via polisens rekryteringsverktyg

Liknande jobb

Liknande jobb