Polismyndigheten

Change Manager till Drift och infrastruktur, Stockholm

Rekryterare
Polismyndigheten
Plats
Stockholms län
Annonserat
den 25 maj 2021
Stängs
den 10 juni 2021
Ref:
C56503/2021
Anställningsform
Tillsvidare
Sysselsättning
Heltid
Arbetsplatsbeskrivning

Polisens IT-avdelning har hand om de IT-system som används i polisernas vardag dygnet runt, året om. Från ett ingripande mitt i natten till att färdigställa en förundersökning inför en rättegång.

Som anställd på IT-avdelningen är du delaktig i ett viktigt samhällsuppdrag med många spännande verksamhetsområden och en möjlighet att göra skillnad på riktigt.

Polisens IT-avdelning har närmare 1000 anställda och ansvarar för all IT som används av myndighetens ca 34 000 medarbetare. På IT-avdelningen arbetar varje grupp med sina tjänster, eller produkter. Vi arbetar med systemens hela livslängd från verksamhetens behov och krav, till leverans, samt med systemens fortsätta förvaltning. Vi arbetar direkt mot våra användare utan mellanhänder.

Arbetsbeskrivning

Vi söker en Change Manager till enheten Drift och infrastruktur. Du kommer som Change Manager ansvara för att kvalitetssäkra förbättringar och förändringsprojekt samt att se till att olika driftsättningar och förändringar inte påverkar Polismyndighetens verksamhetskritiska system och tjänster.

Vi är idag ett team om sex Change Managers placerade centralt i organisationen. Tillsammans ansvarar vi för en ständig utveckling och förbättring av interna rutiner och verktyg samt tvärfunktionella samarbeten över hela IT-avdelningen. Vi har ett helhetsperspektiv och säkerställer att olika driftsättningar inte påverkar varandra eller driftsäkerheten.

Som Change Manager ansvarar du för CAB (Change Advisory Board) och kallar olika intressenter till CAB inför planerade driftsättningar och förändringar. Syftet är att tillsammans bedöma förutsättningar och risker för planerade driftsättningar för att kunna fatta medvetna beslut om genomförande. I rollen ingår även att kommunicera ut planerade driftsättningar som kan ha en påverkan på verksamheten. Som ett led i effektivisering och utveckling av interna rutiner tillkommer det även att delta i den agila transformationen tillsammans med andra delar av IT-organisationen. Change Manager ansvarar även för rapportering och uppföljning av förändringsarbetet inom polisens olika IT-miljöer.

Hos oss får du som Change Manager möjligheten att arbeta med spännande uppgifter som utvecklar din kompetens, men också att vara med och påverka hur denna tjänst vidareutvecklas.

Kvalifikationer

Vi söker dig som har:

  • Eftergymnasial relevant utbildning inom IT, eller motsvarande kunskaper förvärvat genom arbetslivserfarenhet
  • Minst 2 års erfarenhet av processledning och processutveckling inom ITIL
  • Erfarenhet av att ta fram statistik, samt arbeta med dataanalys och rapportering.
  • Goda kunskaper i excel och övriga Office verktyg.
  • Goda kunskaper i svenska och engelska.

  • Vi ser det som meriterande om du utöver ovan även har:

  • Erfarenhet av arbeta med processutveckling med hjälp av ITIL inom större komplexa IT-miljöer
  • Erfarenhet av Jira
  • Erfarenhet av agilt arbete i att utveckla, driftsätta och förvalta IT-miljöer

Personliga egenskaper

Då rollen innebär mycket samarbete bör du ha god samarbets- och kommunikationsförmåga. Du trivs med att vara tillgänglig för kunder, kollegor och ledning. Tjänsten innebär också att stötta kollegor i olika ärenden och därför ser vi att du är pedagogisk samt har en god kommunikativ förmåga i tal och skrift. Du har god förmåga att se verksamheten ur ett helhetsperspektiv med fokus på driftsäkerhet och stabila tjänster för polisverksamheten.

Den vi söker har ett problemlösande förhållningssätt. Arbetsuppgifterna ställer stora krav på dig att kunna driva, planera och strukturera ditt arbete. Du arbetar tillsammans med övriga intressenter mot gemensamma mål, och förmår att justera dina planer om mål och förutsättningar förändras.

Vi kommer att lägga stor vikt vid personliga egenskaper och lämplighet.

Kontaktpersoner

Inger Lindelöf Chef 010-56 287 85 Joakim Sandberg Gruppchef 010-563 94 66

Fackliga företrädare

Fredrik Bergh, SACO, tfn 010-563 91 37; Sofia Ask, Polisförbundet, tfn 010-563 87 10; Johan Gertz, Fackförbundet ST, tfn 010-56 770 92; Karna Tillheden, SEKO Polisen, tfn 010-561 66 27

Övrig information

Placeringsort: Stockholm

Välkommen med din ansökan i form av CV och personligt brev senast den 9 juni 2021. Vi använder e-rekrytering för att effektivisera och kvalitetssäkra rekryteringsarbetet. Ansökningar till denna befattning kommer endast tas emot via Polismyndighetens webbplats.

Har du skyddade personuppgifter, referenser eller liknande information som du själv bedömer om skyddsvärd rekommenderar vi dig att kontakta ansvarig HR-konsult, Lilian Westin 072-242 62 27.

Om du fortsätter din ansökan digitalt kommer din ansökan hanteras via Polisens rekryteringsstöd Visma recruit.

Om du vill komplettera din ansökan vänder du dig till ansvarig HR-konsult.

En anställning hos Polismyndigheten kan komma att inledas med en provanställning om sex månader.

Polismyndigheten är Sveriges största myndighet. Vi erbjuder dig en arbetsplats som stimulerar till mångfald, kreativitet och personlig utveckling.

Hos oss får du möjlighet att bidra till Polisens uppdrag - att öka tryggheten och minska brottsligheten i samhället. Vi bedriver vår verksamhet enligt vår värdegrund: engagemang, effektivitet och tillgänglighet. Som medarbetare inom polisen agerar du för likabehandling. Det är en förutsättning för rättssäkerhet, rättstrygghet och för polisens legitimitet i samhället. Som företrädare för polisen respekterar du allas lika värde och skapar förtroende för polisen.

Läs gärna mer om polisen och vår verksamhet på https://polisen.se

Varmt välkommen med din ansökan!

Vi undanber oss samtal från dig som vill sälja annons- och rekryteringstjänster.

Sök jobbet

Ansökan sker via polisens rekryteringsverktyg

Liknande jobb

Liknande jobb