Configuration manager för Serviceförvaltning IT:s ITSM Plattform

6 dagar kvar

Rekryterare
Region Stockholm
Plats
Stockholm (Län)
Annonserat
den 10 juni 2021
Stängs
den 1 juli 2021
Ref:
177750
Anställningsform
Tillsvidare
Sysselsättning
Heltid

Vill du arbeta med IT för framtidens sjukvård där din insats har stor betydelse för många? Är du en lagspelare och har erfarenhet av ITSM-system eller heltäckande affärssystem? Då kan detta vara rätt utmaning för dig. Serviceförvaltning IT erbjuder en spännande roll i en av världens mest innovativa plattformar på ett modernt växande företag där det finns goda karriärmöjligheter. Vi arbetar aktivt med förbättringsarbete och tillämpar ett processorienterat arbetssätt där du självklart är med och påverkar och bidrar.

Vår kultur kännetecknas av våra värdeord: kompetens, öppenhet, pålitlighet och samverkan.  Vi arbetar aktivt med förbättringsarbete och tillämpar ett processorienterat arbetssätt där du självklart är med och påverkar och bidrar.

Vill du hjälpa Serviceförvaltning att få en fullständig bild av vår leverans av IT-tjänster? Vill du hjälpa oss att göra vår Configuration Management Database till ett kraftfullt informationscentrum för alla operativa processer? Då är det här rollen för dig!

Till enheten IT-stöd och Ärendehantering söker vi nu en Configuration manager för ITSM /Affärs plattform. Teamet arbetar med en agil process för utveckling och med mycket väl fungerande planering och samarbete med våra kravställare. Du kommer även att samarbeta med övriga systemspecialister inom Serviceförvaltning IT.

Arbetsuppgifter:

Serviceförvaltningens implementation av ServiceNow stödjer idag processerna för incident, problem, change och request fulfillment. Ett flertal andra initiativ för vidareutveckling pågår för att stötta Serviceförvaltningen. Ett omfattande arbete med implementering av ett nytt datamodell pågår och där har ett fungerande CMS-system en central roll hur IT-tjänster, applikationer och hårdvarukomponenter är sammankopplade och beroende av varandra, och hur förändringar eller händelser på en konfigurationsartikel kan påverka andra delar av IT-leveransen.

Vi letar nu efter en ny teammedlem som vill vara en aktiv del i det fortsatta etablering och kvalitetssäkring av den nya datamodellen samt vill vara en del av att ständigt förbättra arbetssättet. En av utmaningarna i rollen är att säkerställa CMDB-informationskvalitet ur ett centralt perspektiv, samtidigt som man är beroende av informationsägare i olika delar av organisationen. Som Configuration Manager kommer du också att vara bryggan mellan process och verksamhetskrav gentemot de tekniska lösningar som ska stödja dem.

 Som Config manager kommer du:

  • Tillsammans med process lead utbilda och hjälpa verksamheten att förstå och använda CMDB.
  • Vara ansvarig för tabellstrukturen i TellUs CMDB och säkra långsiktigt hållbar struktur.
  • Verifiera förändringsbehov och design på tabellstrukturen i TellUs, samt medverka vid framtagning av lösningar baserade på CMDB.
  • Ta fram riktlinjer för CDMB och Discovery gällande både underhåll och utveckling.
  • Arbeta för ökat nyttjande av inbyggd funktionalitet som ingår i licensavtal.
  • Vara lead för hur modellering av CMDB görs, såsom relationer inom och mellan konfigurationsklasser.
     

Kvalifikationer:                                                                                                 

  • Minst 3 års högskoleutbildning med datainriktning t.ex. systemvetenskaplig utbildning eller civilingenjör med datainriktning eller motsvarande kunskaper samt mer än 3 års erfarenhet av IT på en hög nivå i en mix av roller som t ex seniorutvecklare, arkitekt eller specialist.
  • Mer än 3 års erfarenhet av att designa och kravställa lösningar för affärsssystem på en Servicenow plattform.
  • Flera Servicenow certifieringar och erfarenhet av tjänstehantering och CMDB  i Servicenow. 
  • ITIL certifiering
  • Vara affärs- och tjänsteorienterad och ha övergripande kunskap om IT och ett stark intresse för att skapa bästa lösningar till verksamheten.
  • Övergripande kunskaper inom IT-infrastruktur, stor erfarenhet av integrationslösningar och ServiceNow -implementationer.
  • Erfarenhet av tjänstehantering samt hur olika ITSM-system stödjer tjänster.
  • Erfarenhet av att arbetat enligt service management konceptet och kunskap om webbteknologier så som javascript och Web Services.
  • Förmåga att skapa god laganda genom att visa intresse och förstå andra.
  • Ha lätt för att kommunicera i tal och skrift, både när det gäller svenska och engelska.

Extra meriterande är:

  • Erfarenhet av det agila arbetssättet.

Vi ser att du har en bakgrund av liknande arbetsuppgifter och ser det som en styrka att du arbetat i större företagsmiljöer.

Personliga egenskaper:

Stor vikt kommer att läggas vid personlig lämplighet för rollen. Du är därför troligen:

  • Serviceminded och har hjälper gärna dina kollegor och har lätt att sätta sig i kundens behov.
  • Självständighet i ditt arbetssätt och starkt eget driv men samtidigt din förmåga att passa in i gruppen är lika viktig som att leverera det man lovat.
  • Bra på att lära dig nya saker och att hitta information och lösningar.
  • Lätt att samarbeta med i ett team. 
  • Initiativrik och självgående med ett strukturerat arbetssätt.
  • Bra på att förstå processer och kan översätta verksamhetens krav till utvecklingsteamet

 

Vi eftersträvar jämställdhet och jämlikhet på vår arbetsplats och ser gärna sökande med olika bakgrund och förutsättningar.
Vi tar endast emot ansökningar via detta system. Ansök genom att klicka på knappen ”Sök tjänsten”. Ansökningar per brev eller e-post beaktas inte. Vi undanber oss direktkontakt med bemannings- och rekryteringsföretag samt säljare av ytterligare jobbannonser.

logo

Region Stockholm ansvarar för hälso- och sjukvård, kollektivtrafik, regional utveckling och bidrar till kulturlivet. Varje dag, dygnet runt. I landets snabbaste växande region. Tillsammans skapar vi Europas attraktivaste storstadsregion.
http://www.sll.se/

Liknande jobb

Liknande jobb