Projektledare/Verksamhetsutvecklare inom agil leveransstyrning

Rekryterare
Kronofogden
Plats
Sverige
Annonserat
den 21 juni 2021
Stängs
den 17 augusti 2021
Ref:
2021/289
Anställningsform
Tillsvidare
Sysselsättning
Heltid

Örnsköldsvik, Varberg, Skövde, Göteborg… Kronofogdens IT-avdelning anställer nu medarbetare i hela landet. Våra medarbetare jobbar hemifrån under pandemin, vilket vi kommer fortsätta med i kombination med att arbeta på något av våra 32 kontor. Vi söker dig som vill utvecklas tillsammans med oss och vårt viktiga samhällsuppdrag.

Det här är jobbet för dig som brinner för agil leveransstyrning och vill vara med och utveckla vårt agila leveranskontor.

Vi är närmare 230 kollegor på Kronofogden som arbetar med IT-utveckling, och vi har en spännande resa framför oss med modernisering, digitalisering och automatisering.

Vi skapar de tekniska förutsättningarna för våra 2 200 kollegor, som till vardags bidrar till att säkerställa finansieringen av den offentliga sektorn, skapa ett väl fungerande kreditsamhälle för medborgare och näringsliv samt att motverka brottslighet. 

Under det senaste året har vi gått över till en ny agil utvecklingsmodell med utgångspunkt i det agila ramverket SAFe.

Ditt nya jobb

Som projektledare/verksamhetsutvecklare kommer du ingå i vårt agila leveranskontor på IT-avdelningen. Leveranskontorets uppgift är att säkerställa en värdeskapande och effektiv leverans (både IT och utan inslag av IT) på Kronofogden.

Du kommer ha en viktig roll i att fortsätta utveckla och stötta i våra agila arbetssätt, och att driva Lean-anpassning av verksamheten.

I din roll ingår förvaltning och vidareutveckling av processer och arbetssätt för en mer agilt anpassad leveransstyrning och agila arbetssätt, med minskad administration och dokumentation. Du har en viktig roll i att stötta och coacha dagliga ledare och medarbetare i leverans avseende metodik, men också för utvärdering och kvalitetssäkring av vår agila leverans och arbetssätt. Du samarbetar med controller, bemanning och portföljstyrning.

Du arbetar också med analys och rapportering för helheten av pågående leverans. Du ger rekommendation till åtgärder utifrån mätvärden, risker och hinder i enskilda leveranser såväl som för helheten. Du bidrar på så sätt till rätt prioriteringar, i rätt takt med hela myndighetens pågående förändringsresa.

Vi söker dig som har

  • ett agilt synsätt och praktisk erfarenhet av agila arbetssätt och metoder
  • praktisk erfarenhet av agil projektledning och/eller av att planera och driva initiativ inom IT-området
  • erfarenhet av förändringsledning och organisationsutveckling
  • erfarenhet av analys och rapportering av agila leveranser
  • en god analytisk förmåga
  • en akademisk utbildning från högskola eller universitet
  • mycket goda kunskaper i Svenska och Engelska 

Du har personliga egenskaper som innebär att du har förmåga att se helheten i komplexa organisationer samt förstå drivkrafter och behov i verksamheten. Vi är fortfarande en relativt ny IT-organisation och eftersom vi är en lärande organisation som arbetar med ständiga förbättringar sker det mycket förändringar i verksamheten, så du behöver vara flexibel och förändringsbenägen.

Du tar ansvar, är strukturerad, är pedagogisk och skapar ordning och reda. Du har en mycket god samarbetsförmåga, är duktig på att kommunicera både skriftligt och muntligt och anpassar din kommunikation till mottagaren. Du är en duktig förändringsledare, brinner för att skapa driv och engagemang hos andra och du kan prioritera mellan arbetsuppgifter.

Du delar gärna med dig av kunskap, erfarenhet och goda exempel, och är en ambassadör för agilt förhållningssätt.

Det är meriterande om du har

  • erfarenhet av SAFe-ramverket
  • praktisk erfarenhet av Antura, Jira eller liknande verktyg
  • erfarenhet av att anpassa ett traditionellt projektkontor till en agil organisation

Information om oss och jobbet

Vid tillsvidareanställningar tillämpar vi provanställning på sex månader.

Tillträde är enligt överenskommelse.

Det är viktigt för oss på Kronofogden att de vi anställer har de personliga egenskaper som vi efterfrågar. Därför använder vi oss av kompetensbaserade intervjuer och det förekommer tester vid rekryteringar.

Din ansökan ska innehålla ett CV, men vi vill inte att du bifogar ett personligt brev.

Under semesterperioden finns vi inte på plats för att svara på frågor. Vi kommer att gå igenom ansökningarna när vi är tillbaka i mitten av augusti.

Lär känna oss bättre genom att följa oss på LinkedIn och besöka vår webbplats.

Ett jobb som räknas- för andra och för dig! På Kronofogden jobbar vi nära människor i utsatta situationer. Vår uppgift är att hjälpa den som inte har fått betalt och vägleda den som ska betala. Det kräver kunskap och handlingskraft. Omtanke och mod. Hos oss kan du räkna med utmanande arbetsuppgifter som även är utvecklande för dig. Så när du går hem från en dag på jobbet kan du vara säker på att du har gjort något som verkligen räknas – både för andra och för dig.

Vi samarbetar med Skatteverket i våra rekryteringar, vilket innebär att Skatteverkets HR-avdelning kommer att hantera din ansökan.

Kronofogden använder det statliga ramavtalet för annonsförmedling. Vi undanber oss därför vänligen samtal från annonsförmedlare eller försäljare.

Anställningsform   Tillsvidareanställning
Anställningens omfattning   Heltid
Tillträde   Enligt överenskommelse
Löneform   Individuell lönesättning
Antal lediga befattningar   1
Sysselsättningsgrad   100%
Ort   Någon av de 32 orter där Kronofogden har kontor
Län   Ospecificerad arbetsort
Land   Sverige
Referensnummer   2021/289

Kontakt

  • Anders Ekström, sektionschef, 010-579 24 13
  • Linda Elg, HR-specialist rekrytering, 010-574 57 66

Facklig företrädare

  • Henrik Jonés, SACO, 010-579 25 35
  • Malin Almkvist Klaesson, ST, 010-578 38 68

Publicerat   2021-06-18
Sista ansökningsdag   2021-08-17

Liknande jobb

Liknande jobb