Funktionell expert inom affärssystem

2 dagar kvar

Rekryterare
Kronofogden
Plats
Örnsköldsvik (Stad), Västernorrland, Varberg, Halland, Skövde, Västra Götaland, Göteborg, Västra Götaland
Annonserat
den 7 september 2021
Stängs
den 26 september 2021
Anställningsform
Tillsvidare
Sysselsättning
Heltid

Örnsköldsvik, Varberg, Skövde, Göteborg… Kronofogdens it-avdelning anställer nu medarbetare i hela landet. Våra medarbetare jobbar hemifrån under pandemin, vilket vi kommer fortsätta med i kombination med att arbeta på något av våra 32 kontor. Vi söker dig som vill utvecklas tillsammans med oss och vårt viktiga samhällsuppdrag.

Gillar du att vara en förbindelselänk mellan IT och verksamhet? Har du kompetens kring affärssystem och Oracle E-Business suite? Då söker vi dig till Kronofogdens IT!  Välkommen med din ansökan!

Vi är närmare 230 kollegor på Kronofogden som arbetar med it-utveckling och är inne i en spännande resa med modernisering, digitalisering och automatisering.

Vi skapar de tekniska förutsättningarna för våra 2 200 kollegor som till vardags bidrar till att säkerställa finansieringen av den offentliga sektorn, skapa ett väl fungerande kreditsamhälle för medborgare och näringsliv samt att motverka brottslighet. 

En viktig del av Kronofogdens ansvar är att på ett rättssäkert och korrekt sätt hantera in och utbetalda medel (pengar) från de som ska betala och de som ska ha betalt.

För hanteringen används Oracle E-Business Suite och modulerna GL, AP och AR som anpassats för att stödja medelshanteringen. Hos oss på Kronofogden kallar vi systemet för Medea. Medea har varit i produktion sedan april 2011 och kontinuerligt utvecklats med ny funktionalitet.

Ditt nya jobb

Som funktionell expert i Medea arbetar du i det agila leveransteamet och nära verksamheten. Du förväntas arbeta enligt Kronofogdens agila principer och verka för en god tvärfunktionell kommunikation, samt gemensamt med teamet ansvara för att leverera ett så högt värde som möjligt.

Du förväntas delta och bidra i interna nätverk och forum inom krav samt aktivt bidra till kompetensspridning inom organisationen.

Förutom att översätta verksamhetens behov till systemkrav och lösningar har du rollen som specialist på funktionaliteten i systemet Medea (Oracle business Suite) och konfigurerar systemet för att passa in i Kronofogdens verksamhet. I rollen får du goda kunskaper om de verksamhetsprocesser som systemet stödjer och du arbetar nära processägare, slutanvändare, lösningsarkitekter och eBS tekniker.

Det händer mycket inom betal- och medelshanteringsområdet, och vill du vara med att bidra till vidareutvecklingen är detta rätt anställning för dig.

Som medarbetare i teamet kring Medea är du en del av ett välfungerade team på it-avdelningen med uppgift att både stötta daglig verksamhet och att genomföra ny- och vidareutveckling. Myndigheten är i full fart med att digitalisera och automatisera sin verksamhet för att på bästa sätt möta kundernas behov vilket innebär att din kompetens kommer bidra väsentligt i det arbetet.

 

Vi söker dig som har

  • minst 3 års erfarenhet av Oracle E-business Suite i rollen som funktionell expert
  • erfarenhet av - Huvudboken (GL) i eBS - Kundreskontran (AR) i eBS - Leverantörsreskontran (AP) i eBS
  • en grundläggande förståelse för det tekniska ramverket som Oracle eBS bygger på flera års erfarenhet av kravarbete i större organisationer och haft ett nära samarbete med både IT och verksamhet
  • har erfarenhet och förståelse för ekonomiska flöden, framförallt inom redovisningsområdet
  • vana att arbeta med de riktlinjer som gäller för att konfigurera lösningar och då tillägg görs till standardsystemets funktionalitet
  • vana att kartlägga verksamhetsprocesser och analysera verksamhetens behov
  • erfarenhet av att arbeta agilt
  • utbildning på minst gymnasienivå
  • mycket goda kunskaper i svenska och engelska 

Det är meriterande om du har erfarenhet av att dokumentera krav och lösning enligt Oracle standard dokumentation erfarenhet av kravarbete i såväl agila som traditionella miljöer

Du har personliga egenskaper som innebär att du har mycket god samarbetsförmåga, och beslutsförmåga samt är utvecklings- och resultatinriktad. Du har förmågan att kommunicera och skapa goda relationer. Du har ett strukturerat arbetssätt, en god analytisk förmåga samt är noggrann och kvalitetsmedveten. Du har en helhetssyn samt förmåga att avgränsa och detaljera. Du har också förmågan att snabbt kunna sätta dig in i nya och komplexa frågeställningar. Du är öppen för och bidrar aktivt till de förändringar som verksamheten och omvärlden kräver. Vidare är du öppen för att dela dina kunskaper med andra och själv utveckla dina färdigheter genom samarbete.

Information om oss och jobbet  

Vid tillsvidareanställningar tillämpar vi provanställning på sex månader.

Tillträde är enligt överenskommelse.

Det är viktigt för oss på Kronofogden att de vi anställer har de personliga egenskaper som vi efterfrågar. Därför använder vi oss av kompetensbaserade intervjuer och det förekommer tester vid rekryteringar.

Lär känna oss bättre genom att följa oss på LinkedIn och besöka vår webbplats.

Ett jobb som räknas- för andra och för dig! På Kronofogden jobbar vi nära människor i utsatta situationer. Vår uppgift är att hjälpa den som inte har fått betalt och vägleda den som ska betala. Det kräver kunskap och handlingskraft. Omtanke och mod. Hos oss kan du räkna med utmanande arbetsuppgifter som även är utvecklande för dig. Så när du går hem från en dag på jobbet kan du vara säker på att du har gjort något som verkligen räknas – både för andra och för dig.

Vi samarbetar med Skatteverket i våra rekryteringar, vilket innebär att Skatteverkets HR-avdelning kommer att hantera din ansökan.

Kronofogden använder det statliga ramavtalet för annonsförmedling. Vi undanber oss därför vänligen samtal från annonsförmedlare eller försäljare.

Anställningsform Tillsvidareanställning
Anställningens omfattning Heltid
Tillträde Enligt överenskommelse
Löneform Individuell lönesättning
Antal lediga befattningar 1
Sysselsättningsgrad 100%
Ort Någon av de 32 orter där Kronofogden har kontor
Län Ospecificerad arbetsort
Land Sverige
Referensnummer 2021/335
Kontakt

  • Camilla Johansson, Sektionschef, 010-579 04 52
  • Linda Elg, HR-specialist rekrytering, 010-574 57 66

Facklig företrädare

  • Henrik Jonés, SACO, 010-579 25 35
  • Malin Almkvist Klaesson, ST, 010-578 38 68

Publicerat 2021-09-06
Sista ansökningsdag 2021-09-26

Liknande jobb

Liknande jobb