Polismyndigheten

Sektionschef till Servicedesk vid It-avdelningen, Stockholm

Rekryterare
Polismyndigheten
Plats
Stockholms län
Annonserat
den 18 november 2021
Stängs
den 29 november 2021
Ref:
A651.026/2021
Anställningsform
Tillsvidare
Sysselsättning
Heltid
Arbetsplatsbeskrivning

Polismyndigheten är Sveriges största myndighet med ca 34000 medarbetare och är organiserad i sju polisregioner, ett antal nationella avdelningar samt ett kansli. Myndigheten befinner sig i en omfattande tillväxt som kommer att pågå de närmsta åren. Detta för att kunna möta framtidens utmaningar. Att arbeta för polisen är att skapa trygghet i människors liv. Varje dag.

Som anställd på It-avdelningen är du delaktig i ett viktigt samhällsuppdrag med många spännande verksamhetsområden och en möjlighet att göra skillnad på riktigt. Våra system används i polisernas vardag dygnet runt, året runt. Från ett ingripande mitt i natten till att färdigställa en förundersökning inför en rättegång.

Polisens It- avdelning har cirka 1000 anställda och ansvarar för all IT som används av myndighetens cirka 34 000 medarbetare. Avdelningen ansvarar för att, i dialog med kärnverksamheten upphandla, utveckla, livscykelhantera, ge support och sköta drift av samtliga it-system och därtill hörande it-infrastruktur.

Enheten It-kundservice ansvarar för teknisk support, incidenthantering, behörigheter, IT-beställningar och digitala utbildningar. Här arbetar både generalister och experter och vi finns på flera orter i Sverige. Enheten består idag av ca 120 medarbetare fördelade på två sektioner och en grupp- Servicedesk, Produktstöd och Verksamhetssamordning.

Sektionen Servicedesk är en del av enheten It-kundservice och är en mycket viktig och avgörande funktion för hela myndigheten då den ger hög service och It-support till alla Polisens tusentals användare, 24/7/365. Förutom It-support ansvarar sektionen för att hantera incidenter och problemhantering. Sektionen består av ca 50 medarbetare indelade i fyra grupper (desk 1-4).

Arbetsbeskrivning

Uppdraget som Sektionschef för Servicedesk

Som chef för Servicedesk rapporterar du till Enhetschefen samt ingår i dennes ledningsgrupp, där ni tillsammans ansvarar för att uppdraget genomförs samt att driva myndighetens förändrings- och utvecklingsarbete. Du har särskilt ansvar för sektionens verksamhet inom området Servicedesk och dess resultat. Som Sektionschefchef företräder du hela Polismyndigheten både internt och externt samt arbetar för att stärka förtroendet för polisverksamheten. Du är chef för fyra direktrapporterande gruppchefer.

Att vara chef och ledare inom Polismyndigheten innebär att skapa trygghet och bygga förtroende genom att utöva ett uppriktigt, modigt och lyhört ledarskap med tillit till andras kompetens och förmåga. Som chef driver du utveckling genom att inspirera och uppmuntra till reflektion och återkoppling på ett sätt som utgår från att vi följer lagen och behandlar människor lika. Du skapar förutsättningar och verkar för goda relationer som bidrar till att vi agerar tillsammans utifrån vad som är bäst för medborgarna och uppdraget som helhet.

Vi erbjuder dig stimulerande och omväxlande arbetsuppgifter med ett självständigt ansvar och möjlighet till löpande kompetensutveckling.

Kvalifikationer

Vi söker dig som har flera års erfarenhet av ledarskap och av att leda verksamhet i förändring- med effektiva, automatiserade processer som mål, i kombination med hög service. Du kan växla mellan strategisk och operativ planering och är kommunikativ. Som chef verkar du för en miljö som stimulerar till samarbete, samverkan och ett fortgående utvecklingsarbete. Som chef för Servicedesk ser du till helheten, skapar förutsättningar och agerar medvetet i vardagen.

Detta är en möjlighet för dig som har:
  • för funktionen relevant akademisk examen
  • minst ett års erfarenhet av verksamhetsområdet It-kundservice
  • minst tre års aktuell erfarenhet av att driva och leda tillsammans med andra chefer (direkt ledarskap)
  • minst tre års erfarenhet av att, med goda resultat, ha arbetat mål- och resultatinriktat för såväl hela verksamhetsuppdraget som det egna ansvarsområdet
  • erfarenhet av att framgångsrikt leda och driva förändrings- och utvecklingsarbeten
  • ingått i ledningsgrupp eller motsvarande ledningsforum

Vi ser det som meriterande om du utöver detta även har:
  • erfarenhet av att leda It-utveckling inom en statlig myndighet eller offentlig verksamhet
  • minst ett års erfarenhet av att driva och leda genom andra chefer eller arbetsledare (chef över chefer)
  • erfarenhet av en liknande roll i en komplex It- organisation
  • Chefs- och ledarskapsutbildning för direkt, indirekt och/eller strategisk nivå.

När vi anställer kommer vi att lägga stor vikt vid personliga egenskaper och ledarskapsförmågor. Som grund för den bedömningen ligger Polismyndighetens ledarkriterier. Ledarkriterierna anger en beskrivning av ett önskvärt ledarskap inom Polismyndigheten och omfattar följande förmågor:
  • Analys och helhetssyn
  • Mål och resultat
  • Utveckling och förändring
  • Social säkerhet
  • Muntlig och skriftlig kommunikation
  • Skapa delaktighet och motivation

Läs mer om ledarkriterierna .

Som en del i urvalsprocessen kommer även tester att användas.

Kontaktpersoner

Information om uppdraget lämnas av Enhetschef Kundservice Adriana Talaba, tel 072-530 53 21, adriana.talaba@polisen.se

Information om rekryteringsprocessen lämnas av HR-konsult Maria Uebel, tel 073-803 48 76, maria.uebel@polisen.se

Fackliga företrädare

Polisförbundet, Saco-s, ST och SEKO Polisen nås via Polismyndighetens växel 114 14.

Övrig information

Anställning
  • Tillsvidareanställning med ett förordnande för befattningen om fyra år med möjlighet till förlängning
  • Anställningen kan komma att inledas med en provanställning
  • Placering i Stockholm, Kungsholmen.

Säkerhetsklassning
Vi ställer höga krav på våra medarbetares säkerhets- och sekretessmedvetenhet. Säkerhetsprövning med registerkontroll enligt säkerhetsskyddslagen (2018:585) genomförs innan beslut om anställning fattas. I vissa fall krävs svenskt medborgarskap. Med anställning följer en skyldighet att krigsplaceras. Läs mer om krigsplacering och säkerhetsprövning under https://polisen.se/krigsplacering och https://polisen.se/sakerhetsprovning

Ansökan

Välkommen med din ansökan bestående av personligt brev och CV (inga betyg eller intyg) senast den 28 november 2021 via e-post till jobb.chef@polisen.se. Vi tar endast emot bilagor i pdf- eller doc-format. Märk din ansökan med ref.nr. A651.026/2021 i mailets ärendemening. Har du skyddade personuppgifter, referenser eller liknande information som du själv bedömer som skyddsvärd rekommenderar vi dig att du skickar din ansökan uppmärkt med annonsens referensnummer via papperspost till adressen: Polismyndigheten, Registratorskontoret, 106 75 STOCKHOLM, eller kontakta ansvarig HR-konsult.

I din ansökan vill vi att du tydligt beskriver på vilket sätt du uppfyller våra efterfrågade krav och meriter.

Polismyndigheten kommer att behandla dina personuppgifter i enlighet med reglerna i EU:s dataskyddsförordning (2016/679) och annan tillämplig dataskyddsreglering. Du kan läsa mer om vår hantering av personuppgifter på www.polisen.se/personuppgifter/rekrytering

Din ansökan är en offentlig handling enligt offentlighetsprincipen.

Polismyndigheten
Vi erbjuder dig en arbetsplats som stimulerar till mångfald, kreativitet och personlig utveckling.
Hos oss får du möjlighet att bidra till Polisens uppdrag - att öka tryggheten och minska brottsligheten i samhället. Vi bedriver vår verksamhet enligt vår värdegrund: engagemang, effektivitet och tillgänglighet. Som medarbetare inom polisen agerar du för likabehandling. Det är en förutsättning för rättssäkerhet, rättstrygghet och för polisens legitimitet i samhället. Som företrädare för polisen respekterar du allas lika värde och skapar förtroende för polisen.

Läs gärna mer om polisen och vår verksamhet på www.polisen.se

Vi undanber oss samtal från dig som vill sälja annons- och rekryteringstjänster.

Varmt välkommen med din ansökan senast den 28 november!

Sök jobbet

Ansök via e-post

Liknande jobb

Liknande jobb